5 elemente esențiale care te vor ajuta să-ți transformi intențiile în realitate

 „Nimic nu este mai puternic decât un obicei.”
(Ovidiu) 
 În ajun de An Nou vin cu o sugestie pentru toți amatorii de rezoluții, wish lists, intenții, obiective și planuri pentru anul următor. Ne-am deprins cu un obicei, mai mult sau mai puțin autohton, ca la trecerea dintre ani să facem așa-numitul „bilanț” al anului ce tocmai urmează a se încheia și să realizăm o prognoză pentru anul ce tocmai stă să înceapă. Că obiceiul e sau nu de pe meleagurile noastre, importă mai puțin, până la urmă e un exercițiu util, constructiv și de bun-simț pentru memoria și imaginația noastră.
  Se pare că sunt trăsături comune nouă, oamenilor, să sumarizăm și să analizăm trecutul, să schimbăm prezentul și să proiectăm viitorul. „A schimba” este termenul preferat pentru această perioadă din an și nu numai, dar parcă acum, mai mult decât oricând, crește apetitul pentru schimbări și cum altcumva să le organizăm dacă nu în rezoluții, wish lists, intenții, obiective și planuri pentru anul următor. Să fiu mai bun, să mănânc mai puțin, să fac mai mult sport, să câștig mai mulți bani, să-mi vizitez mai des părinții, să petrec mai mult timp cu copilul meu, poate să mă las de fumat, să-mi găsesc un loc de muncă mai bun sau să-mi cumpăr o mașină nouă, lista poate continua la nesfârșit, însă toate aceste dorințe sunt cât se poate de firești și chiar pertinente dacă ținem cont de evoluția noastră ca indivizi și societate. Și acum, la granița dintre ani ne punem în gând și în suflet să realizăm toate aceste schimbări începând chiar din prima zi a anului viitor.
  Deși avem impresia că deținem controlul asupra activităților noastre, se dovedește că, de fapt, nu e în totalitate așa, ci suntem mai degrabă conduși de subconștientul și inconștientul nostru. Unul dintre studiile Universității Duke arată că cel puțin  45% din comportamentul nostru din timpul zilei este format din obișnuințe (https://today.duke.edu/2016/01/habits). Ne place sau nu, automatismele cu care ne-am deprins încă din copilărie își pun amprenta nu doar asupra trecutului, ci și asupra prezentului și mai ales asupra viitorului nostru.
  Partea bună e că aceste automatisme pot fi modificate sau schimbate cu altele noi, acceptate și conștientizate, iar abia atunci se poate spune că într-adevăr suntem creatorii propriei vieți (despre asta am scris într-un articol precedent aici). Felul în care alegem să schimbăm aceste tipare de comportament ne diferențiază unii de ceilalți. La doar un click distanță vei găsi nenumărate informații despre cum să schimbi felul de a te comporta.
Și pentru că diversitatea ne face mai frumoși, sugestia mea pentru a face din anul ce urmează unul după placul și asemănarea ta este extrasă din cartea lui Michael Bungay Stanier, Coaching zi de zi: spune mai puțin, întreabă mai mult și schimbă pentru totdeauna felul în care conduci. E important să înțelegem cum să schimbăm ceea ce vrem să schimbăm, iar pentru a construi realmente un nou obicei, spune autorul, îți trebuie cinci componente esențiale: un motiv, un declanșator, un microobicei, un antrenament eficient și un plan.

Motivul are un impact major asupra noastră atunci când vrem să acționăm. Nu e destul să ne imaginăm doar ceea ce vom obține la finalul acestui proces pentru a avea energia necesară să-l parcurgem, dimpotrivă, se pare că focusarea pe rezultat scade motivația. Atunci, să utilizăm un instrument mult mai la îndemână și anume ajutorul oferit celorlalți. Ne place să fim utili, să fim plăcuți și să fim sprijin celorlalți, nu-i așa? Începe cu tine, motivează-te pentru schimbarea ta printr-o promisiune care să implice un ajutor oferit celorlalți, astfel că schimbarea în bine a unui comportament de-al tău va crea un context mai bun pentru armonia relațiilor cu cei de care-ți pasă. Spre exemplu, îți poți promite să fii prezent în discuțiile cu ceilalți ascultându-i cu răbdare și acceptându-i (despre cum să ai conversații memorabile cu cei din jur am scris aici).
Un declanșator reprezintă următorul pas în procesul schimbării mult dorite. Identificarea lui este cheia pentru reușită, astfel că e important să înțelegi ce declanșează comportamentul care nu-ți place. Ia-ți puțin răgaz și gândește-te la comportamentul care te deranjează și pe care vrei să-l schimbi, formulează-l clar, de exemplu: îi ascult pe ceilalți, dar mă gâdesc la ale mele. Apoi, întreabă-te „când se întâmplă asta...”, îți poți nota câteva situații în care îți surprinzi obiceiul pe care vrei să-l schimbi. Pentru a te ajuta puțin, iată cinci tipuri de declanșatoare: locul, timpul, starea emoțională, alți oameni și acțiunea imediat precedentă (Charles Duhigg, The Power Of Habit).
Un microobicei nu este altceva decât acea dorință, rezoluție, intenție sau acel obiectiv definit cât mai scurt și cât mai specific. Următoarea formulare îți poate fi de folos: „în loc de ... (a mă gândi la ale mele când îmi ascult soția, crezând că oricum ea nu face altceva decât să se plângă), voi face ... (o intenție precum să fiu mai bun poate fi reformulată adaptând-o la exemplul de mai sus prin îmi voi menține privirea asupra ochilor ei, spunându-mi în gând că acesta e momentul ei, iar asupra grijilor mele voi putea reveni mai târziu, astfel, ascultând-o cu toată ființa mea, arătându-i că e importantă pentru mine, răspunzând pozitiv la cele 4 întrebări pe care interlocutorul ni le adresează inconștient în timpul conversațiilor noastre și despre care am scris aici). Pentru ca noul comportament să aibă un impact mai mare asupra noastră, executarea lui trebuie să dureze maximum 60 de secunde.
Un antrenament eficient este un aliat de nădejde în procesul adoptării noului comportament. Prin următoarea strategie te poți antrena mai ușor: realizează secvențe mici din întreaga acțiune, referitor la exemplul de mai sus, poți exersa mai întâi privirea în ochii persoanei cu care conversezi (atenție la contextul cultural, social și religios din care provine interlocutorul, contactul vizual poate avea altă semnificație pentru un musulman sau un japonez); repetă ori de câte ori ai ocazia obiceiul pe care vrei să ți-l însușești, repetă rapid, lent, diferit și repetă din nou; concentrează-te, observă și fii conștient de momentele în care nu funcționează sau de cele în care reușești; oferă-ți o recompensă pentru succes.
Un plan este potrivit în caz de eșec, iar acum să fim sinceri, cu toții avem astfel de momente. Însă pentru a nu renunța (și e foarte ușor să renunți) la dobândirea noului comportament care va aduce mai multă calitate vieții tale și a celor din jur, e nevoie de un mecanism de backup. Perfecțiunea nu-și găsește loc în încercarea noastră de a ne crea noi obiceiuri, una dintre legile schimbării spune că imediat ce vei încerca ceva nou, vei întâmpina rezistență, așa că fă-ți un plan de rezervă pentru momentele în care te vei simți ciudat că nu ți-a ieșit. Continuă să practici ceea ce ți-ai propus și în timp vei ajunge să te obișnuiești cu noua ta deprindere.

Dacă retrospectiva anului ce se apropie de final te inspiră să faci schimbări în viața ta, această formulă îți este utilă. Poate par simple, dar aceste lucruri nu sunt ușor de pus în practică fără curaj și angajament din partea ta. A alege să-ți construiești viața autentic și asumat înseamnă să trăiești după pofta inimii și în același timp să-i faci fericiți și pe cei din jurul tău. Fă-ți planuri pentru noul an, bucură-te, împărtășește-le cu ceilalți și acționează!

Un An Nou așa cum îți dorești să ai!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

4 întrebări care fac diferența conversațiilor tale

Spiritul Crăciunului există!